Rajojen kulusta ennen ja
jälkeen Pähkinäsaaren 1323 rauhan
Erämaa käsite on
voimakkaasti sidoksissa
asutushistoriaan ja erityisesti rajojen sijaintiin Karjalaa vastaa.
Suomen alueelta satakuntalaiset ja hämäläiset
suuntasivat eräretkensä koilliseen ja karjalaiset luoteeseen
jolloin erämaanautinnot menivät ristiin ja lomittain.
Historiallisesti on todennäköistä, että
erämaat eivät olleet autioita, vaan erämailla asui
lappalaisia, joita eränkävijät verottivat oman
eränkäyntinsä lisäksi.
Esihistoriallisen
ajan asutushistoriaa voi tarkastella museoviraston www-sivuilta, johon
on tuotettu opetuspaketti peruskoulujen ja lukioiden opettajia
varten. Em. sivuilla esitettyjen karttojen mukaan asutus oli
rautakauden lopussa keskittynyt Varsinais-Suomeen, Satakuntaan, Kanta-
ja Päijät-Hämeeseen ja Laatokan rannoille. Rannikolla
asutus oli rautakauden lopun aikaan sijoittunut lähinnä
jokilaaksoihin ja alueille, jotka ovat nykyisin noin 10-15 metriä
nykyistä merenpintaa ylempänä. Esimerkiksi
Etelä-Pohjanmaalla pakanalliset hautapaikat
sijoittuvat suurin piirtein em. säännön mukaan.
Sisämaassa asutus oli sijoittunut Kanta-Hämeeseen sekä
Asikkalan Hollolan seuduille.
Varhaiskeskiaikainen maailman käsitys poikkesi huomattavasti
nykyisestä. Vesi yhdisti ja maa eroitti ihmisiä toisistaan.
Ihmiset tunsivat vesireittinsä hyvin, mutta valtaa pitävien
käsitys maa-alueista oli hyvin kehittymätöntä.
Vasta
niinkin myöhään kuin vuonna 1536 Olaus Magnuksen
toimesta Suomen rantaviivasta alkoi kehittyä karkea kuva. Olaus
Magnuksen kartan perusteella piirrettiin useita karttoja, jotka kaikki
olivat enemmän tai vähemmän kopioita Olaus Magnuksen
kartasta. Oleellista kaikissa näissä kopiossa 1500 luvulta on
se, että Suomenlahti suuntautuu koilliseen, sisämaan
maantiede ja paikat ovat huonosti hahmottuneita,
rannikkopitäjät oli mainittu, mutta niiden sijainti ja
etäisyydet eivät vastanneet todellisuutta. Vasta
1626 Andreas Bureauksen toimesta syntyi kartta, jossa Suomi
oli jotakuinkin Suomen näköinen ja jossa esiintyi valtaosa
vesistöistä,
joskin tässäkin kartassa sekä Ruoveden että
Rautalammin erämaiden
vesistöt puuttuivat suurelta osin. Bureauksen kartan
perusmaantiede
kopioitiin sitä seuraaviin karttoihin, mutta vasta 1700-luvulla
karttoihin alkoi
vähä vähältä ilmestymään myös
sisäsuomen järvet.
Kuvat. Vasemmalla
Antonio Lafrerin ja Giacomo Gastaldien Veneziassa 1568
valmistunut kartta. Oikealla Johannes Janssoniuksen, Johann
Waesberghin ja Moses Pittin Lontoossa n. 1680
valmistunut kartta. Linkeissä
kartat näkyvät omalla sivullaan suuri resoluutioisina
Keskiaikaisia karttoja katsellessa, ei voi välttää
ajatusta, että sen paremmin kartanpiirtäjät kuin valtaa
pitävätkään eivät hahmottaneet sitä
maantieteellistä kokonaisuutta, jota kutsutaan nykyisin Suomeksi
ja silloin Itämaaksi. Hahmoituksen puute luultavasti johtui
siitä, että kartanpiirtäjille ja valtaapitäville
erämaat olivat tuntemattomia. Pentti Renvall
kirjassaan "Kuninkaanmiehiä ja kapinoitsijoita, Tammi 1962,
Helsinki" käsittelee laajasti Kustaa Vaasan kirjeenvaihtoa koskien
erämaita. Renvallin mukaan se, kuinka huonosti Kustaa Vaasa tunsi
Suomen oloja, käy ilmi mm. 1545 kuninkaan
ärähdyksestä Klementti kirjurille, jossa kuningas
moitti Klementtiä siitä, että tämä oli puhunut
paljon venäläisten Kainuun kaupan haitallisuudesta, mutta oli
jättänyt selittämättä, oliko Kainuu Ruotsin
vai Venäjän valtakunnan puolella. Ilmeisesti Kustaa Vaasaan
silmät erämaiden laajuudesta avasi vasta
hämäläisten valitus savolaisten uudisasutuksesta. 1550
kirjoitti kuningas eräille Suomen johtomiehille seuraavasti: "
Kuulimme, että erämaa on valtavan suuri metsä, jossa on
varaa tehdä hyviä tiloja, joissa ihmiset voivat asua...".
Vasta tämä kirje aktivoi suomen johtajat erämaiden
asuttamiseen.
Historian tulkinnoissa erämaita on haluttu katsella
erikseen kunkin heimon
näkökulmasta. On puhuttu satakuntalaisten ja
hämäläisten erämaista ja savolaisekspansiosta.
Luultavampaa kuitenkin on se, että laajoissa erämaissa
eränautintoja on ollut lomittain ristiinrastiin, josta ei ollut
haittaa niin kauan kuin tilaa riitti. Ajatuksellisesti on
nimittäin epäuskottavaa, että karjalaisella
heimolla oli laajat nautinnot pitkin pohjanmaan rannikkoa jo ennen
historiallista aikaa, muttei eränautintoja niissä
erämaissa, jonka läpi he näitä eräretkiä
tekivät Savosta, Jääskestä ja Laatokan rannoilta.
Jos olettaa savolaisten ikiaikaisen eränkäynnin suuntautuneen
luoteeseen, löytyy historiassa mainittu savolaisekspansio juuri
tällä suunnalla jo ensimmäisissä erämaiden
luetteloissa.
Mielenkiintoisen näkökulman erämaiden omistukseen tuo
myös Itämaan eli Suomen rajoja koskevat kysymykset.
Rajan muodostumiselle ajallisesti kaukaisimman historiallisen tiedon
muodostaa ikiaikainen karjalaisten ja hämäläisten
välinen raja. Tätä rajaa ei tunneta mistään
lähteestä, mutta sen on oletettu kulkeneen aluksi Kymijokea
nykyisen Kuusankosken seudulle. Täältä raja on kulkenut
ehkä Mäntyharjun Naulasaareen ja edelleen Toivakan
Mieskonmäkeen tai kenties raja on kulkenut jonkin verran
lännempänä sillä Sysmän Koskipään
vanha nimi on Kirjalan eli Karjalan koski. Joko Toivakan seudulta tai
hieman lännempää raja on kulkenut Luhangan ja
Jämsän pohjoispuolitse ehkä Keuruun yläpuolista
maanselkää pitkin Soinin
Iironjärven seudulle ja edelleen
Perhonjokea tai Ähtävän- eli Kainuunjokea pitkin meren
rannikolle. Em. rajan kulkua voidaan perustella monella tavoin.
Ensimmäisenä näistä voisi mainita vanhan
venäläisen tradiktion, jonka mukaan Pohjanlahdella oli
kymmenen kymen verran karjalaisrantaa. Vähäinen ei
myöskään ole se havainto, että Pohjanmaan
ruotsalaisasutus loppuu melko tarkasti Perhonjokeen, joka osoittaa,
että ruotsalais-asutuksen tapahtuessa Pohjanmaalle, Kainuun raja
oli jota kuinkin Perhonjoessa. Näin ollen Birger Jaarlin II
ristiretken aikoihin raja Pohjanmaalla kulki näillä main.
Ensimmäinen lähteissä tunnettu raja oli
Pähkinäsaaren raja 12.8.1323, jonka keskiaikaisessa
latinankielisessä tekstissä sanotaan seuraavasti: "Dedit rex
magnus Jwrge cum omnibus de Nogardia pro amicicia tria gislalagh:
Sawolax, Jæskis et Ægrepæ, Carelsk gislalagh.
Diuisiones et et mete, terre (#1: dicte) landemærke: de mari in
ampnem Seestær, [de Sestær] in mosan et in medio mosa est
mons, deinde in ampnem Zay, de Zay in Solsten, de Solsten in
Rodhahæl, de Rodæhal in Lambotræske, de Lambo
træske in mosan Pæki, de mosan Pæki in
Kangasjærffui, de Kangasjærffui in Pwronarffui, de
Pwronarffui in Arcthojarffui, de Arcthojærffui in
Torsajærffui, de Torsajærffui in Sarkelaxi, de
Særkilaxi in Samusalom, de Samusala in Sithi, deinde in
Carelakoski, deinde in Kolumakoski, deinde in Pathajoki, deinde in
Helsingh haff." Vastaava ruotsinkielinen teksi rajasopimuksesta
kuluu seuraavasti: "Mykle konungen Jurge med allom them aff Nogardhe
gaff till winschap try giszla lagh Sauolax, Jæskis,
Æg[r]epæ, Karelsk gitzla lagh. Landmerke æru: aff
haffuino i aane Sestyr, aff Sestir i mosan, och myt i mosan ær
itt bærg, tædan i aone Zay, aff Zaj i Sollsthen,* aff
Sollsten i Rødha hell, aff Rødha hall i Lamb träsk,
af Lamboträsk i mosan Pecce, aff mosanom Pecce i
Kangasjærffui, aff Kangasjærffui i Porwjærffui, aff
Porwjærffui i Aythajærffue, aff Aytajærffue i
Torsajærffui, aff Torsajærff[u]i i Særkilax, aff
Särk[i]lax i Samusælæ, aff Samusælæ i
Sithi, tædhan i Kærelekuski, sedhan i Kolomakuski, sedan i
Pætejoki, tædhan oc nor i haffuit."
Molemmat, sekä latinankielinen että ruotsinkielinen teksi
sanoo, että Suuri kuningas Jwrge koko Novgorodin
hallitsija antoi
ystävällisesti kolme kihlakuntaa: Sawolax, Jæskis ja
Ægrepæ, Carelsk
kihlakunnat. Jaettuna ja myös erotettuna, järjestyksessä
seuraavat
maamerkit, jonka jälkeen maamerkit luetellaan. Suomen historiassa
teksti on haluttu tulkita valtakunnanrajana, vaikka tekstissä
yksikäsitteisesti sanotaan luovutetun kolme kihlakuntaa, jonka
jälkeen on lueteltu niiden maamerkit, eikä suinkaan
valtakunnanrajan maamerkkejä. Maamerkit on jotakuinkin
kiistattomasti kyetty
selvittämään aina Varkauden alapuolella olevan
Siitinselkään asti, mutta sen jälkeen esiintyvät
Karjalan- ja Kolumankoski sekä Pathajoki ovat
tulkinnanvaraisia. Carelakoski tai Kærelekuski voi olla
mikä hyvänsä koski tai joki, joka on eroittanut Savon ja
Karjalan
tai Hämeen. Samoin Koluma- tai Kolomakoski voi tarkoittaa
mitä hyvänsä kivikkoista ja
äänekästä koskea. Patha- tai
Pætejoki on Suomen historiassa tulkittu Pattijoeksi vaikka
Patajoki tyyppisiä nimiäkin löytyy.
Pähkinäsaaren rauhan 1323 raja on monessakin mielessä
mielenkiintoinen:
A) Ensimmäinen
mielenkiintoinen seikka on se, että seuraava rajankäynti
käytiin vasta lähes 300 vuotta myöhemmin Stolbovan
rauhan
27.2.1617 mukaisesti, joskin rajaa käytiin osittain jo
Täyssinän 18.5.1595 rauhan mukaan, mutta rajankäynti
jäi silloin kesken. Raja oli siis epäselvä monta sataa
vuotta eikä luultavasti valtaa pitävillä ollut
minkäänlaista käsitystä siitä, miten raja
erämaissa kulki. Käytännössä
hämäläisten ja savolaisten erämaiden
hyödyntäminen painoi käytännön rajaa koko ajan
pohjoiseen, koilliseen ja itään, mutta Pielisen ja
Oulujärven kautta karjalaiset suorittivat retkiä jatkuvasti
Perämeren karjalaisrannalle. Lopulta ruotsalais ekspansio laajeni
Oulujärvelle asti ja katkaisi karjalaisten reitin
Perämerelle. Uudisasutuksen laajeneminen johti 1500-luvun
viimeisten vuosikymmenten aikana nk. rapparisotaan, jossa osapuolet
vuoron perään tuhosivat toistensa puolella olevan
uudisasutuksen.
B) Varhaiskeskiaikainen
hallinto perustui pitkälti kirkon hallinnon varaan.
Pähkinäsaaren rauhaa ennen syntyneiden seurakuntien linja
kulkee seuraavasti Pernaja, Hollola, Hauho, Pirkkala, Mustasaari ja
Pietarsaari. Seurakuntien syntyhistoria ei tunne erämaa-alueille
syntyneitä seurakuntia ennen 1500-luvun alkupuolta linjan Juva,
Jämsä ja Pietarsaari yläpuolella. Rannikolla olevan
Saloisten sanotaan syntyneen jo 1329, jolloin se mainitaan kuningas
Maunu Eerikinpojan kymmenyskirjeessä (REA 53). Todellisuudessa
kirjeessä ei kuitenkaan puhuta seurakunnasta vaan Kemin ja Salon
kristityistä asukkaista, joiden tulisi maksaa kymmenyksensä
samoin kuin muidenkin kristittyjen. Ensimmäinen tunnettu
kirkkoherra Peder Jopsson tunnetaan Saloisista 1432 (FMU 2055) ja
samalle vuosikymmenelle on myös ajoitettu Saloisten keskiaikainen
neitsyt Marian alttarikaappi. Seurakuntien synnyn ajoituksien
perusteella, voidaan olettaa, että mainitun 1500-luvun alun
linjan pohjoispuolella ei esiintynyt pysyvää asutusta
siinä määrin, että se olisi edellyttänyt
kirkkojen perustamista. Edellä olevan perusteella
näyttäisi, että katollisen kirkon suvereenia aluetta oli
vain Pähkinäsaaren rauhassa luovutettu Savo,
Päijänteen rannat Jämsää ja Sysmää
koskien, Suur-Ruovesi ja Pohjanmaa Perhonjokeen asti.
Erillaiset
rajaoletukset varhaiskeskiajalla. Todennettavisssa oleva
Pähkinälinnan raja on
piirretty punaisella. Virallisen historian kirjoituksen raja ruskealla
päättyen Saloisten Pattijokeen. Oletettu rajan kulku kapealla
mustaalla Saarijärven kautta Perhonjokeen.
Ikiaikainen Hämeen ja Karjalan raja sinisellä.
C) Pohjanmaan
ruotsalaisautuksen synty ajoitetaan klassisesti Birger Jaarlin aikaan
syntyneeksi. Rannikon ruotsalaisasutus alkaa Ulvilan pohjoispuolelta ja
jatkuu Perhonjokeen saakka, mutta ei sen yläpuolelle. Mikäli
Pähkinäsaaren rauhassa raja olisi siirtynyt tätä
pohjoisemmaksi, olisi oletettavaa, että myös rannikon
ruotsalaisasutus olisi laajentunut uusille alueille.
D) Satakunnan ja Hämeen
erämaa asutuksen ajallinen kerrostuneisuus on havaittu useassa
tutkimuksessa ja sitä on selitetty asutustiheyden
synnyttämällä erämiehisyydellä. Ajatuksena on
ollut, että kun kantakylät ovat asutuksellisesti tukkeutuneet
on eränkäynnillä haettu lisätuloa. Ajatuksena
näissä tulkinnoissa on se, että erämaat ovat olleet
vapaasti hyödynnettävissä ja erämaihin on
lähdetty ikäänkuin lisätulojen toivossa.
Luonnollisemalta selitykseltä kuitenkin tuntuisi se, että
erämaiden valloitus perustui Karjalan ja Hämeen
intressirajojen siirtymiseen. Ruoveden erämaat tulkitaan usein
vanhimmiksi erämaiksi, ja niiden omistajista löytyy
1440-luvulle ajoitettu omistajaluettelo Turun tuomiokirkon mustasta
kirjasta (REA 727). Koska omistus on jo tuolloin ollut hyvin
vakiintunutta, oletetaan erämaiden jo tulloin olleen
ikimuistoisia. Nämä Pirkkalan ja Satakunnan miesten hallussa
olevat erämaat rajoittuvat selkeästi Päijänteen
vesistön maanselkään, joiden itäpuolella on
Jämsä ja Kanta-Hämeen erämaita ja pohjoispuolella
nykyisen Saarijärven, Pylkönmäen ja Karstulan alueilla
ikiaikaisen Bo Joninpojan Saarioisten Kantalan rälssistä
periytyviä ja ritari Olavi Tavastin erämaita.
Hämeen erämaat (katso
isompi ja tarkempi kuva
616 Kb) Jämsän ympäristössä.
Suur-Jämsän alue on ajallisesti kerrostunutta ikiaikaista
varhaiskeskiaikaista erämaata, joka näkyy alueen
nimityksissä esiintyvissä päiväkunta ja -maa
nimistä. Ikivanhaa erämaata näyttäisi olevan
Päijänteen länsipuolen Jämsän, Korpilahden,
Muuramen ja Koskenpään alue, joihin oli viimeistään
1400-luvulla syntynyt pysyvää asutusta ja Jämsän
kantakylään luultavasti jo huomattavasti aikaisemmin.
Päijänteen itäpuoli sekä Muuramen että
Koskenpään pohjoispuoliset alueet näyttäisivät
olevan uudempaa keskiaikaista kerrostumaa, jossa alkaa
esiintymään Kanta-Hämeen pitäjien talojen
erämaita. Kuvaa ja keskiaikaisia lähteitä
katsomalla ei voi välttyä vaikutelmasta, että
intressiraja Hämeen ja Karjalan välillä on jossakin
vaiheessa muuttunut ja raja on joskus kulkenut niin, että
Päijänteen itäpuolella Luhanka on vielä ollut
ikiaikaista Hämettä, mutta sen pohjoispuolinen alue on
uudempaa perua, koska siellä on keskiaikaisia erämaita.
Millainen Pähkinäsaaren
rauhan rajan kulku oikein oli?
Tunnetut tosiasiat tässä rauhassa ovat rajankulku
Siitinselkään asti ja rauhan teksti, joka
puhuu
kolmesta kihlakunnasta sekä niiden rajamerkeistä.
Joskin tässäkin Samusalon ja Sääminginsalon
rinnastamisessa on ristiriita joidenkin tutkijoiden välillä.
Tästä eteenpäin astutaan erilaisten oletusten teille,
joiden todellisuuspohjaa voi testata lähinnä muita tunnettuja
varhaiskeskiaikaisia tietoja vastaan. Rajan kulun tekee
ongelmalliseksi myös se, että jo ilmeisesti
1400-luvulta alkaen erämaita alettiin vallata oletetun rajalinjan
toiselta puolelta ja ekspansio lisääntyi vuosi vuodelta
yhä kauemmaksi ja kauemmaksi ja johti lopulta mm. Oulujoen
vesistön rapparisotaan 1500-luvun loppuolella, joka lopulta johti
siihen että karjalaisten yhteys perinteiseen Pohjanlahden kymmenen
tai seitsemän kymen
karjalaisrantaan katkesi.
Virallisen historiankirjoituksen tulkinta, että raja kulki
Suonenjoen kautta Kolimajärvelle ja siltä Pattijoelleja
edelleen Perämereen, perustuu nimien samankaltaisuuteen, mutta
yhtäkään nimeä ei ole tarkasti voitu paikallistaa.
Kolimajärvi tunnetaan, mutta siinä ei ole Kolimakoskea kuten
rauhan tekstissä. Pattijoki ei ole Pathajoki nimien
samankaltaisuudesta riippumatta. Rajalinja voitaisiin tulkita Savon
kihlakunnan rajaksi, mikäli Savon kihlakunta tuon ajan
käsityksen mukaan olisi ulottunut Perämerelle. Tällaista
tulkintaa ei kuitenkaan tunneta mistään muusta
lähteestä, vaikkakin joissakin keskiaikaisissa
kartoissa nimi Savolax esiintyy Pohjanmaan jokien latvoilla. Virallisen
historian kirjoituksen mukaista rajaa on erittäin vaikea
perustella millään niillä tiedoilla, joita tunnemme
varhaiskeskiajalta sen aikaisten tai myöhempien lähteiden
perusteella. Erityisesti kummalliselta tuntuu se seikka, että
hallitsijat eivät edes tienneet erämaiden laajuutta ja
olemassaoloa ennen 1500 luvun puoliväliä ja erämaihin ei
syntynyt minkäänlaista virallista hallintoa, vaan
erämaat olivat yksityisen erämiehisyyden nautintaa, joiden
tulot luultavasti myös pimitettiin kruunun hallinnolta.
Rauhan tekstin ilmaisu siitä, että maamerkit olivat
mainittujen kolmen kihlakunnan rajojen maamerkkejä,
herättää kysymyksen, missä sijaitsi Hämeen,
Savon ja Karjalan yhteinen rajapiste. Rajatekstin maamerkkien mukaan
tämä piste oli Patha- tai Pætejoella, josta sitten
päästiin Pohjanlahdelle eli/tai Helsinginmerelle. Kun raja
ennen Pähkinäsaaren rauhaa tunnetaan karkeasti, olisi
erittäin houkuttelevaa tulkita raja teksti siten, että
Sithenselältä tultiin vesistöä myöten
Jämsän Patajoelle, josta voitiin jatkaa vanhoja rajoja pitkin
joko Pohjanlahdelle tai Suomenlahdelle. Tulkinta olisi sopusoinnussa
rauhantekstin kanssa joskaan sen paremmin Karjalan- kuin
Kolimakoskeakaan ei tunneta. Tämän tulkinnan ongelmana on se,
että jo 1300 luvulla syntyi uusia erämaita tämän
rajatulkinnan pohjoispuolelle ainakin Saarijärven,
Pylkönmäen ja Karstulan alueille aina Perhon
Salajärveä myöten.
Kolmas tulkinta voisi olla, että Siitenselältä tultiin
Sorsaveden kautta Suonenjoelle, siltä vesistöjä pitkin
Laukaalle, siltä Äänekosken kautta Saarijärven
reitille, jolta reitiltä löytyy vielä
nykypäivänäkin Kalmukoski Kalmarinselän
alajuoksulta ja keskiajalla jotakin Pää- ja Kyyjärven
välistä koskea kutsuttiin Kolmukoskeksi. Edelleen
mentäessä vedenjakajan yli, tullaan Patanajärvestä
alkavalle Patanajoelle, joka laskee Perhonjokeen. Tällä
reitillä Savon, Karjalan ja Hämeen rajapiste olisi
jotakuinkin maanselällä, nimikkeistössä olisi
samankaltaisuutta ja rajankulku oli kohtuullisesti sopusoinnussa
erämaiden ajallisen kerrostuneisuuden kanssa. Erityisesti
tähän tulkintaan sopisi hyvin se, että 5.1.1390
Saarioisten käräjillä Magnus Kase luovutti
Kantalan tilan pohjassa olevien oravimetsien ja kalavesien ja
lappalaisten kanssa Bo Joninpojan puolesta Turun tuomiokirkolle
ehdolla, että perilliset niin halutessaan voisivat lunastaa
tämän tilan samalla 100 markan summalla takaisin (REA 269).
Kyseessä on sama Kantala, joka sijaitsee Solbergaa
vastapäätä Saarioisjärven toisella rannalla
Sääksmäen Saarioisissa. Samalle alueelle sattuu
myös vuoden 1405 tuomiokirjoista selviävä tapaus, jossa
ritari Olavi Niilonpoika Tavast Hämeen linnan linnanherra oli
kantajana Jussi Taipaletta (oletettavasti nykyisen Kylmäkosken
pitäjän Taipaleen kylästä) ja hänen
jakoveljiään vastaan, jotka olivat
käyttöönsä ottaneet hänelle kuuluvaa
metsää ja kalavettä Pääjärven
metsäalueen rajojen sisäpuolella. Rajapaikkoina luetellaan:
»Kulkalmij [Kuikkalampi], Vihanikåski, Vachidesansaari
[Vahvasenjärvensaari?], Heiekåjerfui, Jokijärffui,
lnåiärffui [Iironjärvi], Mensälken
[Maanselkä], Puuseiärfui [Punsajärvi], Nurmisarana,
Pirttijärffui, Känälächden, Kylmenkoski och till
Ryonoijan, så till Kulkalambi igen» (Hark 57 Martti
Kerkkonen, Suontaan ja Lepaan kartanot sekä niiden herrat
keskiajalla. s.53). Molemmat edellä kerrotut omistukset
vaikuttaisivat olevan Pähkinäsaaren rauhan
jälkeisiä omistuksia, joissa laajoja erämaa-alueita on
siirtynyt ruotsalaiselle ylimystölle, heti Pirkkalaisten ja
Hämäläisten erämaiden pohjoispuolelta.
Neljännessä tulkinassa voitaisiin tukeutua S.Sansonin 1666
julkaistuun Bureauksen pohjalta tehtyyn karttaan, jossa Savon ja
Hämeen rajapiste on maanselällä jonkin matkaa
Alajärvestä itään. Reitti tänne
Siitinselältä kiertäisi saman kartan mukaan Rautalammin
itäpuolelta, mutta välitaival on tuntematon, koska kartta ei
tunne Keski-Suomen vesiä. Ne yksinkertaisesti puuttuvat
siitä. Rajapisteelle voitaisiin
päästä karkeasti ottaen sekä Saarijärven
että Kivijärven reittiä Rautalammin suunnasta.
Tätä tulkintaa vastaa puhuvat Kaarle Knuutinpoika Bonden
rajankäynnin 1400 luvulla Savon ja Hämeen välisestä
intressirajasta, joiden on tulkittu johtavan Pielaveden suuntaan ja
siellä olevalle maanselälle. Päättelyssä
tästä intressirajasta on käytetty nimikkeistöä
ja nykyisten karttojen karttapohjoisia.
Kaiken kaikkiaan Pähkinäsaaren rauhan raja jäänee
ikuisesti arvoitukseksi, mutta sen tulkitseminen valtakunnan rajaksi
edellyttäisi, että Savon kihlakunta ulottui Pohjanlahdelle.
Tällaista tietoa ei mikään lähde kuitenkaan
tue, vaan Savon kihlakunta ilmeisesti yhtyi Hämeeseen
jossakin tunnetussa rajapisteessä Pathajoki, josta tunnettiin
kulku Kainuun mereen. Samainen piste oli luultavasti yhteinen kaikille
maakunnille.
Myöhemmät 1500-luvun alkupuolella esiintyvät
ristiriidat savolaisten ja hämäläisten välillä
erämaissa on selitetty savolaisekspansiolla ja erityisesti
sillä, että kuningas lupasi erämaan vapaasti
vallattavaksi. Tapahtumien kulku oli kuitenkin niin, että ensin
tuli ristiriitoja ja sitten valtauslupa, jolloin savolaiset jo
kiistatta olivat erämaissa. Virallisesta historiankirjoituksesta
poiketen olen taipuvainen uskomaan, että savolaiset olivat jo
ikimuistoiseti käyneet erällä luoteessa. Savilahtelaiset
olivat kulkeneet eteläisintä reittiä Jämsän
pohjoispuolitse, Jääskeläiset keskimmäistä
reittiä ja Laatokan karjalaiset pohjoista Pielisjärven
reittiä. Hämäläisten eräreitit koillisiin
ristesivät näitä, mutta kun tilaa oli, löytyi
apaja- ja eräpaikkoja kaikille.
Artikkeli kirjoitettu
25.4.2005
Sivu päivitetty viimeksi 24.8.2005
Paluu erämaa sivulle